måndag, oktober 17

Bristande info från AF

Just nu gillar jag arbetsförmedlingen ännu mer (eller inte).

Först var jag på ett informationsmöte på af (ganska längesen) om ungdomsgarantin. Där förklarade dom riktigt dåligt vad det gick ut på, "man ska vara aktivt sökande och då får man ersättning från försäkringskassan". Ok? Jag gick med, tänkte att jag inte har något att förlora.

Jag jobbade i 3 månader sen blev jag inskriven i garantin. När jag sa att jag skulle resa till Washington fick tanten panik (nästan iaf). Efter många om och men blev jag inskriven efter resan. Hade detta framgått på informationsmötet hade det kanske inte blivit så.

Sen nu idag när jag var på ett informationsmöte hos Dreamwork fick man reda på allt som inte af har sagt. Fick reda på vad ungdomsgarantin går ut på, på att man ska lämna in papper varje månad och intyga att jag har varit frisk och sånt. Sen var jag tvungen att gå till försäkringskassan för att få reda på att pappret ska lämnas in på ett visst datum, inte för tidigt och inte för sent.

Det är inte så att jag har långt att gå från af till försäkringskassan till Dreamwork, jag tycker bara inte att man ska behöva gå runt överallt för att få reda på allt. Liksom nu efter 4-6 månader sen infomötet på af som jag fattar var garantin går ut på och vad som krävs.

Bristande info från AF.

1 kommentar:

  1. jobbigt! va likadant för mig, förutom att jag förstod att man såklart måste "vara frisk" för att få ersättning för den dagen, är man sjuk förlorar man pengar precis som med akassan.

    SvaraRadera